lördag 25 juli 2015

7 dagar kvar

Nu är det en vecka kvar till avfärd och destination USA. Tiden som är kvar tills dess kommer att vara fokuserad på packning. Jag har fått besked från Baldwin Wallace University angående de kurser jag tagit mig in på och kurserna jag kommer att läsa till hösten är:
  • SOC-313 Criminology
  • SOC-301D Social inequalities
  • SOC-302I Racial and cultural minorities
  • HPE-131W Modern I
  • PSY-100 Principles of psychological science
Jag vill i alla fall inbilla mig att en blandning av kurser är bra, då de fyller flera funktioner. Den första, och tydligaste, funktionen är att höstterminen kommer att bli varierad innehållsmässigt gällande själva studierna. Men en annan, och mycket viktigt, funktion som en blandning av kurser medför är att man har möjlighet att vidga sitt sociala liv. Detta är särskilt viktigt då man reser ensam och till ett ställe där man inte känner någon. Åtminstone föreställer jag mig detta.



Några tips inför avfärd:
1. Se till att packa en bra basgarderob. Allt annat går att komplettera på plats. Note to self: Återkommer vid ett senare tillfälle om huruvida packningen var framgångsrik eller ej.
2. Se till att skaffa ett internationellt körkort. Jag vet inte om jag kommer att utnyttja detta under min resa då jag ej vet om jag kommer åka på någon road trip, men det är bra att ha detta fixat innan då amerikansk polis ej är skyldig att känna till svenska körkort.
Mer information om internationella körkort finns bland annat här.
Ansökningsblankett för internationellt körkort finns här.
3. Läs på om tullreglerna. Där står angivet vad du får och inte får ha med dig, samt hur mycket du får ha med dig. Själv hade jag tänkt packa ett litet mini-apotek. När man mår som sämst vill man inte ge sig iväg någonstans.
Mer information om tullregler finns här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar