måndag 17 augusti 2015

Anländer till Berea, Ohio och Baldwin Wallace University

06.23 på söndag morgon tog jag tåget ner till Miami Airport för att flyga upp till Cleveland, Ohio. Äntligen har jag anlänt till Baldwin Wallace University i Berea, Ohio! Jag kom fram ganska precis kl. 12.00 i söndags och jag fick mina väskor allra först. Sedan fick jag skjuts till Campus av några Baldwin Wallace-ambassadörer.


 

Jag har mitt rum i en studentkorridor i byggnaden Heritage Hall (nummer 5) på andra våningen. Jag har rum 206D och kommer dela rummet med en amerikansk tjej som heter Janay Wilson. Hon kommer dock inte hit förrän tidigast onsdag, men mest troligt till helgen på antingen lördagen eller söndagen innan skolan börjar på måndagen den 24 augusti.





 Det var väldigt varmt och fuktigt när jag kom fram, så jag bjuder på denna återfuktande bild på mig själv när jag precis tagit mig in på mitt rum och packat upp alla saker ur mina väskor.




En av huvudgatorna på campusområdet, Tressel street, är precis utanför den byggnad där jag bor. I den andra bilden syns både Tressel Street samt Heritage Hall.



Kvällen spenderades med andra internationella studenter och middag med alla internationella studenter. Jag satt vid ett bord med några tjejer som det visade sig bodde i samma hus som jag som var mycket trevliga. En tjej från Tyskland, en tjej från Luxemburg, en tjej från Sydkorea, en tjej från Kina samt några tjejer från England och Australien. Dessutom blev det en liten kvällspromenad runt sjön Coe Lake som ligger intill campusområdet. Där i skogen fick jag se ett rådjur, inte mer än 10 meter bort. Dessutom kan jag bocka av amerikanska postlådor på min bucket list. Check!




Idag blev det fotografering för våra swipe cards som man kan använda för att köpa böcker, skolmaterial, mat i cafeterian, handla i några affärer på campus samt för att ta sig in i lokalerna på Campus. De anställda på International Student Services, de som jag haft kontakt med ända från ansökningen till Baldwin Wallace, presenterade sig och hade lite information samtidigt som vi internationella studenter åt frukost. Dr. Hollender höll därefter i en föreläsning om kulturellt medvetande, mycket givande och intressant! Därefter blev det speeddating med de andra internationella studenterna, så nu känner jag några fler. Efter lunch fick jag skriva ett språktest i engelska. Man måste göra det så att universitetet kan sätta in resurser om det behövs, så man får hjälp med språket under tiden man studerar, vilket innebär att man i så fall får gå minst en engelskakurs om lärarna anser att det behövs. Testet var indelat i tre delar: muntligt, skriftligt samt en läsdel. Efter det fick jag besöka Walmarts för att införskaffa lite nödvändigheter. Nu är mitt rum mycket mysigare! Nedan ser ni före och efter bilder. Dessutom hittade jag mig äntligen några amerikanska flaggor som jag letat febrilt efter! Walmarts går verkligen att lita på! Middagen serverades på Subways och vid 20.00 var vi hemma igen på campusområdet. Kvällen spenderades genom att packa upp och fixa i ordning rummet samt att ta en välbehövlig dusch.







USA fortsätter att leverera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar