tisdag 18 augusti 2015

Introduktionsvecka för internationella studenter på BW dag 2 av 5

Idag fick jag och de andra internationella studenterna en rundtur kring campus samt lilla staden Berea. Det var bra för då fick man sig en uppfattning om hur stort campusområdet var och därmed hur lång tid det kommer att ta att gå mellan klassrummen. Det var bra att BW-ambassadörerna ledde rundturen då de kunde berätta en massa saker om byggnaderna, historiska händelser om universitetet samt var det är bäst att sitta och plugga och tips på saker som händer runtom på campus. Bland annat finns det ett teleskop i observatoriet och de som studerar astrologi brukar anordna events då man bland annat får kika i teleskopet och då de berättar vad det är man ser under tiden man ser det. Dessutom hade jag en liten frågesession där många frågetecken från studenterna rätades ut. Nu när man varit här ett tag brukar frågorna dyka upp, så det var väldigt lämpligt med en frågestund. Därefter fick var och en av oss "lunch boxes" också åt vi utomhus vid picknickbord mellan några av husen på campus. Och ja, det fanns både en kaka och en liten chipspåse i den förutom den macka, dryck och frukt man fått. Efter lunch hade jag tre föreläsningar - en om immigration- och visumfrågor, en om transport och hur man tar sig runt utanför campus samt en om pengar och vanliga problem som brukar uppstå för internationella studenter när det kommer till pengar.



Efter den dagen gick jag hem till mitt rum ett tag och vilade både fötterna och huvudet för att därefter gå ut och äta med flera av de internationella studenterna på en restaurang i hjärtat av Berea.


Under rundvandringen passerade vi både en basebollplan och en amerikansk fotbollsplan. Tajmingen var bra då fotbollsspelarna hade träning!



Efter en massa pubkäk begav jag mig hemåt vid åttasnåret för att duscha och ta det lite lugnt innan det är dags att sova. Jag sov så himla dåligt igår. Jag kunde riktigt känna hur min hjärna processade allting jag varit med om. Det är många nya intryck och många nya människor.

Fina Berea levererar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar