söndag 23 augusti 2015

Introduktionsvecka för internationella studenter på BW dag 5 av 5



Onsdagen, torsdagen och fredagen var fortsatt intensiva med information och skolrelaterade saker på dagarna och aktiviteter på kvällarna. Jag har besökt hälsocentrum/vårdcentral för information om vad de gör där också var vissa tvungna att ta ett tuberkulostest (lyckligtvis slapp jag det). Jag har haft föreläsning om kulturkrockar och den kulturchock man kan drabbas av när man kommer som utbytesstudent till ett land samt hur man kan hantera det om man skulle råka ut för det. Jag har haft en session där de på BW informerat om det amerikanska skolsystemet där vi utbytesstudenter hade möjlighet att ställa frågor, vilket var värdefullt. Dessutom har jag fixat med det sista gällande visumet nu när jag väl kommit hit. Skolan behöver nämligen underlag under tiden man studerar, så kontoret har tagit kopia på pass, visum och I-20-formulär samt att man var tvungen att fylla i en blankett. En kväll fick vi en uppeppning av alla ambassadörer i skolans lokal för basket följt av en konsert av ett lokalt band som var superduktiga och som sände live i skolans radiokanal.






Jag har även haft möte med en koordinator för utbytesstudenter. Där fokuserades det på just våra egna scheman och kurser, men vi fick även lite allmän information om hur man hittar på skolans hemsida - både den interna plattformen, men även den hemsida som används för kommunikation utåt. Vi fick även information angående sex, men på ett väldigt roligt sätt då de teatraliska studenterna agerade några olika scener också diskuterade vi kring de scenerna. En annan kväll visade en av BW-ambassadörerna oss ett jättefint ställe vid sjön. Därefter fick vi möta en hypnotisör. Faktum var att tillställningen var på skolans teaterscen (och kanske var det en och annan teaterstuderande elev som snarare agerade, än i själva verket blev hypnotiserad). Det är upp till dig själv att avgöra.






En annan dag var jag och handlade så jag kan äta frukost i köket som finns istället för i cafeterian. Det var väldigt trevligt så slipper man ta sig iväg varje dag också blir det billigare. Ytterligare en annan kväll hade campus ordnat med en bonfire. Berea fortsätter vara fortsatt mysigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar