söndag 16 augusti 2015

Florida, USA vecka 2 av 2

Andra veckan bjöd på sol, bad och värme samt underbara Disney och Universal i Orlando. Jag tog Amtrak-tåget norrut och ca fyra timmar senare var jag framme i Orlando. Första dagen blev det poolbad samt att man fick installera sig lite. Jag kikade lite på Orlando Eye (ja, precis som London Eye fast i Orlando), men eftersom jag varit upp i den i London kände jag mig nöjd på den fronten. Särskilt då jag inte riktigt vet vad det är jag blickar ut över, så som jag visste i London. Säkert hade man sett Disney, men jag åkte ändå inte upp i den. Däremot besökte jag Madame Tussauds, som jag INTE hann med när jag var till London.




 



Disney-parkerna är verkligen stora. Jag åkte först till Epcot med buss och sedan var man tvungen att ta ett tåg som åker ovanför marken samt en färja för att komma fram till Magic Kingdom (stället där slottet finns). Man kunde åka tåget hela vägen, men herren som stod och kollade min väska innan jag fick gå in för att gå på tåget rekommenderade att jag skulle ta färjan och det var riktigt mysigt! Vid färjan hade folk kastat mynt och önskat sig något, så även jag gjorde det. Och slottet var såå fint i verkligheten. Tur ändå att jag var på Disney nu när det är lågsäsong (och inte där i december-januari) för köerna till de olika attraktionerna var tillräckligt långa. Parken var uppdelad i olika områden och jag tror att alla Disneyklassiker återfanns på det ena eller det andra sättet. I ett område hade de byggt upp fontänen och marknadsplatsen så som den visas i Skönheten och odjuret, så fint! Annars var till exempel en butik eller restaurang uppkallad efter någon film som exempelvis Pinocchio. Jag trodde att jag skulle shoppa ihjäl mig, oj, så mycket fint det fanns! 10 timmar senare kom jag hem till hotellrummet med trötta fötter och några dollar mindre kvar i plånboken. Men oj så värt det var!

 Musse Pigg hälsar välkommen efter tåget, men innan färjan.



Nästa dag bar det av mot Universal studios. Där hade de också byggt upp olika områden. Bland annat fanns det ett område med futuristiskt tema där Lilo & Stitch samt Monsters Inc återfanns. De hade även byggt upp områden som Hollywood och Hogwarts där The Simpsons och byggnader från Harry Potter upprättats. Några andra favoriter var Shrek och Minionerna. Även där flög flera timmar iväg och såklart även några dollar.




Idag har jag varit på resande fot från kl 04.00 på morgonen, men har nu äntligen landat i Berea, Ohio strax utanför Cleveland och Baldwin Wallace University. Jag har packat upp allting och på ca 45 minuter ska jag möta de på International Student Services och andra internationella studenter för att äta middag. Imorgon sparkar introduktionsveckan igång. Första dagen ska bland annat spenderas på lågpriskedjan Wallmart. Ikväll blir det således att skriva upp inköpslista och gärna en tidig kväll, men vi får se hur det blir.

Andra veckan i Florida levererade verkligen och nu får vi se vad resten av USA har att erbjuda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar