söndag 23 augusti 2015

Helgen innan skolan börjar

En heldag i Cleveland med shopping, lunch i solskenet och fel buss hem - vilket äventyr! Dagen började med att transportera sig in till Cleveland, vilket tog ca en timme. Väl där strosade jag och några fler internationella studenter runt, shoppade lite och åt lunch ute i solskenet. Jag provade för första gången sushi, vilket var supergott! Jag hittade två par skor - ett par vita sneakers och ett par lågklackade skor. Dagen avslutades med glass och sedan tåget hem. Vi hoppade dock på fel buss sedan, men det löste sig. Istället för ca en timme tog det 2½ timme...









På kvällen hade alla sororoties sina kampanjer och hade olika stånd som man fick gå runt och kika på. Fick lite information om några och vissa verkade intressanta. Dessutom fick man en massa gratisgrejor som t.ex. ett litet anteckningsblock, pennor, solglasögon, muggar etc. Vid ett av stånden, som inriktade sig på djur, fanns det en liten sköldpadda, en orm och en spindel. Och jag var bara tvungen att hålla i dem!



Kvällen avslutades med dans i en av skolans lokaler, så kul! Söndagen var i allmänhet lugn, vilket var skönt. Då har jag hunnit kolla mitt schema mer noggrant, gått en runda så jag vet ungefär hur lång tid det tar att gå mellan klassrummen, tränat, ätit lunch, gått till sjön, ätit "frozen yoghurt" på Igloo, haft korridorsmöte m.m. Frozen foghurt är precis som mjukglass och bägarna i USA är extremt stora. Den största bägaren hemma finns inte ens som minsta här i USA, utan den är ÄNNU större! Då får man göra sin mjukglass själv samt strössla på topping själv. De glassmaker som fanns var typ 10 stycken, det fanns säkert 30 torra toppingar (strössel, nötter, godis etc.) och säkert 20 kladdiga toppingar (bär, sås etc.). Jag kan inte fatta att jag börjar skolan imorgon. På ett sätt känns det som om jag varit här hur länge som helst, men det känns samtidigt som jag nyss kom hit... Tid är ett väldigt underligt fenomen... Imorgon kliver jag upp 06.00 och gör mig redo för balett-bootcamp kl 07.00 för att sedan ha en hektisk dag med många lektioner. I USA är skolsystemet lite annorlunda om man jämför med Sverige när det kommer till universitet; man kan inte lägga till kurser till sitt schema så långt in på terminen (sista dag är fre 28 augusti), men man kan hoppa av kurser ända till i oktober någon gång. Detta innebär att man kan gå på fler kurser och sedan välja de som är intressanta och roliga (åtminstone i mitt fall då jag har min valfria termin).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar